
DIMENSIÓ PRODUCTIVA
Bloc II
ITINERARI ARTÍSTIC
L'itinerari artístic és una proposta que es porta a terme al llarg de 3 sessions d'Educació de les Arts Visuals. Aquesta proposta té com a finalitat conèixer a diferents autors i les seves obres que estan en el nostre entorn més proper. Totes les obres estan ubicades a la Universitat Autònoma de Barcelona.
1. Recerca sobre l'artista i l'obra
La primera part de la proposta consisteix a crear l'itinerari artístic, Els objectius d'aquesta proposta és fer una recerca biografia i de l'obra, extraient les idees i temes clau per treballar a l'aula. Un altre objectiu és pensar com serà la presentació de l'artista a l'aula o a l'itinerari i quina activitat es podria dur a terme amb els infants sobre les obres de l'autor.
Per començar aquesta primera part, és necessari confeccionar els grups de treball i distribuir la recerca d'informació dels diversos autors i les seves obres en els grups de treball. Un cop ja tenim els grups creats i la distribució de les obres feta, ens posem a treballar. Comencem a fer una recerca d'informació sobre l'autor i la seva vida i seleccionar la informació més rellevant i que considerem que cal que sàpiguen els nostres companys.
L'autor que ens ha tocat al meu grup és Andreu Alfaro Hernández. L'autor valencià va ser un dels escultors espanyols més rellevants del segle XX. A la joventut va connectar amb els cercles intel·lectuals valencians relacionats amb les lletres i les arts, així doncs es va començar a endinsar en el món artístic. Més tard, cap al 1960 comença a experimentar amb materials metàl·lics com són l'acer o alumini. Uns anys més tard, en 1980 va experimentar amb el filferro i el marbre.
Les seves obres es poden contemplar en diverses ciutats espanyoles (entre elles, València, Madrid i Barcelona) i a Alemanya, on va desenvolupar una part important de la seva carrera.
Treballem aquest autor, ja que és l'artista que ha creat les quatre columnes de la universitat.
Les quatre columnes és una escultura que va ser creada per Andreu Alfaro l'any 1999. Aquestes estan ubicades a l'entrada sud del campus universitari de Bellaterra. Estan creades amb la tècnica de superposició de peces i són de granit rosat/vermellós. Pel que fa a les dimensions podem dir que tenen un diàmetre de 3 metres i una alçària diferent cadascuna: 40, 35, 30 i 25 metres. Els fonaments de cada columna fan 12 m de fondària i la columna més alta pesa 560 tones.
Aquesta escultura és propietat de la Universitat Autònoma i és un símbol d'ella. Constitueixen així un símbol de la relació entre universitats i la durabilitat de les seves relacions, i també representa la unió entre la comunitat universitària catalana i les relacions inseparables entre la natura, la ciència, l'art i la identitat.
També hem fet recerca d'altres obres de l'autor i de les seves influències com a artista. Un cop feta aquesta recerca, hem pensat una activitat per realitzar amb els infants sobre les obres d'aquest artista.
Finalment, hem escollit una activitat influenciada per una col·lecció d'obres de l'autor que són treballades a partir del metall i busca la modulació d'aquest amb geometria, figures lineals o genèriques.
L'activitat s'anomena "Jugant amb les línies i les formes com Andreu Alfaro" i consisteix en el fet que els infants han de crear mitjançant el material de neteja-pipes de colors la seva obra de manera lliure, tal com fa l'autor. D'aquesta manera volem aconseguir que els infants puguin conèixer l'artista Andreu Alfaro i desenvolupin la creativitat i la motricitat fina.
REFLEXIÓ DE LA RECERCA
Aquesta primera proposta ha sigut molt important realitzar-la, ja que en fer tot un procés de recerca i de planificació he pogut adquirir nous coneixements sobre un autor i sobre una escultura que veia cada dia, però no en coneixia gaire.
Gràcies a realitzar tot el procés de recerca sobre l'autor i les seves obres he pogut enriquir els meus coneixements sobre l'escultura de les quatre columnes de Bellaterra. També hem treballat l'habilitat de seleccionar informació i quedar-ne amb els punts més rellevants i claus.
Per altra banda, aquesta activitat m'ha permès establir una connexió directa entre l'art i l'educació, apropant-me a un artista a través de les seves obres presents en l'entorn proper.
Cal dir que la dinàmica del treball en grup ha proporcionat una visió rica i completa del tema, ja que cadascú aportava coneixements i aprenentatges diferents.
Com a futur a docent considero que aquest projecte es pot adaptar a altres artistes i obres locals o internacionals, aprofitant el mateix format d'itinerari artístic i activitats creatives. Això fomentarà una comprensió contínua i profunda de l'art a l'aula, potenciant la sensibilitat cultural dels infants.
2. Realització de la ruta de patrimoni artístic de la UAB
Aquesta segona sessió de l'itinerari artístic s'ha fet en gran grup, ja que tots anàvem a fer les exposicions de l'autor i l'obra que ens havia tocat. Aquesta proposta té com a objectiu conèixer i obrir el coneixement a l'entorn i desenvolupar experiències i esdeveniments per a una educació performativa de les arts.
També vol aconseguir l'expressió d'altres llenguatges: corporal, musical, audiovisual.
Hem començat l'itinerari per l'escultura anomenada Barcelona Discovery, aquesta és una gran escultura feta amb ferro forjat, acer i altres materials reutilitzats. L'obra està ubicada davant de la facultat d'educció.
Per la següent obra ens hem hagut de traslladar, ja que l'obra que hem anat a veure s'anomena Flat Gènesis i és una escultura de bronze amb una forma triangular. Està ubicada al costat de l'hemeroteca de la plaça cívica i l'escola de postgrau.
Seguidament, hem vist l'obra Retaule laic, que és un mural ple de plaques ceràmiques blanques. És una obre molt gran i està situada a l'interior de la Biblioteca de Comunicació i hemeroteca.
La següent obra és l'enclavament de Bellaterra, que és un caragol metàl·lic molt gran clavat a la gespa de la plaça cívica, entre la plaça i la facultat de dret.
A continuació hem anat a veure l'escultura Live bac! És una obra molt curiosa amb formes ondulades de color vermell que permet passar per l'interior. Està situada al pati de la facultat d'economia.
Després, hem hagut de caminar fins a les columnes de Bellaterra. En aquest moment el meu grup i els companys d'altres seminaris amb els quals havíem distribuït els apartats de l'exposició anteriorment, hem realitzat l'explicació. Primerament, l'autor, l'obra i finalment influències de l'autor.
En acabar la nostra exposició, hem anat al següent que és el gràfic neuronal, un mural que representa la ciència i la tecnologia. Està situada a l'escola d'enginyeria.
Finalment, per acabar l'itinerari, hem tornat cap a la facultat d'educació, ja que al costat està situada l'obra el rei i la reina. Aquesta son dues peces metàl·liques verticals.
Després d'acabar l'itinerari artístic per la universitat, hem entrat a l'aula d'art per acabar de confeccionar l'activitat que es presentarà en la següent sessió.

REFLEXIÓ DE LA RUTA ARTÍSTICA
L'itinerari artístic ha estat una experiència molt enriquidora, tant en l'àmbit educatiu com personal, que ha permès vincular l'art, amb el nostre entorn més proper i amb l'aprenentatge actiu.
Aquesta proposta ens ha donat l'oportunitat de descobrir les diverses obres d'art que tenim a la Universitat Autònoma i que en moltes ocasions passem per davant i en som conscients de l'obra d'art que són i no els hi donem l'atenció que mereixen. Per tant, m'ha fet valorar l'entorn quotidià de la universitat des d'una perspectiva cultural i artística.
També m'ha agradat el mètode en el que ho hem fet, ja que aquesta metodologia permet una assimilació més profunda i significativa dels continguts, ja que permet veure les obres d'art en primera persona i no a través d'imatges.
Aquest itinerari ha posat en valor el patrimoni cultural de la universitat i de veure'l com un reflex de la seva identitat i història.
3. Activitat sobre l'artista treballat
La tercera sessió de l'itinerari artístic són les presentacions de les activitats vinculades als autors de les obres. Els objectius de la sessió són crear esdeveniments per a una educació performativa de les arts, expressar-se i utilitzar altres llenguatges: corporal, musical, audiovisual i fer una presentació oral estructurada sobre una activitat educativa.
En la nostra exposició hem explicat una breu introducció sobre la bibliografia de l'autor, després algunes obres que volem destacar com: les columnes de la UAB, un arbre per a l'any 2000, o la col·lecció d'escultures de diversos meatals. Seguidament hem explicat l'activitat.
Els objectius de la nostra activitat són:
- Conèixer l'artista Andreu Alfaro i el seu estil basat en línies, formes geomètriques i minimalisme.
- Desenvolupar la creativitat i la motricitat fina dels infants.
- Treballar conceptes bàsics de geometria (línia recta, corba, cercle).
L'activitat té la duració d'una hora i es necessiten els següents materials:
- Neteja-pipes de colors.
- Plastilina
- Cartolines o papers grans com a base.
- Fotografies o projeccions d'algunes obres de Andreu Alfaro, com "Línia contínua" o escultures inspirades en formes geomètriques.
En primer lloc, farem una breu explicació sobre qui és Alfaro, que fa… i mostraríem imatges de les seves obres més representatives.
Seguidament, començarà l'activitat que consisteix en el fet que els infants utilitzaran els neteja-pipes per a crear les seves pròpies "escultures" dinàmiques. A més, podran enganxar els neteja-pipes amb plastilina sobre una base de cartolina per crear estructures verticals. És una activitat en la qual es fomenta l'autonomia i la creativitat lliure, per tant, el rol de l'adult és principalment d'observació i ajuda en cas que la necessitin.
Finalment, es farà una posada en comú perquè puguin mostrar i explicar la seva creació i creem una "exposició d'aula" col·locant totes les escultures en una taula per imitar una galeria d'art.
Mentre els diversos grups fan l'exposició, cal prendre nota i valorar alguna exposició de la resta de companys.
Del grup número 7: considero que l'activitat es pot portar a terme en un llarg període de temps, per tant, pot ser una situació d'aprenentatge, d'aquesta manera estaran treballant aquest autor durant un llarg període de temps i pot ser una cosa molt positiva per als infants.
Del Grup 8 m'ha agradat que l'activitat permet treballar a partir de la natura, donat peu a la creació d'un artista orgànic, ja que la natura dona moltes possibilitats d'aprenentatge.
De l'últim grup m'ha agradat també el treball amb la natura, aquest ajuda a sortir de l'aula i crear aprenentatges més vivencials. A més es pot adaptar si no podem sortir a la natura i fer-la al pati. Un altre fet és la documentació i el registre amb les imatges.
Respecte a la nostra exposició considerem que ha sigut una activitat que dona peu ampliar-se, ja que pot tenir una àmplia varietat de fer-a. Una de les variants de l'activitat poden ser, dibuixar i després passar a fil ferro, és a dir, passar de 2D a 3D.
També es poden penjar les obres i que formin part de l'aula, treballar l'obra amb la llum, per veure les ombres…
REFLEXIÓ DE L'EXPOSICIÓ
En aquesta última sessió de l'itinerari artístic ens hem centrat explicar les exposicions de les activitats. A través d'aquestes hem pogut potenciar la creativitat i l'aplicació pràctica dels conceptes treballats.
M'ha fet reflexionar la gran diversitat d'enfocaments en les activitats, ja que cada grup ha presentat idees molt diverses i també diferents metodologies segons els contextos i l'autor.
També m'ha semblat interessant poder fer comentaris positius entre nosaltres i ressaltar allò que ens agrada de cada activitat.
Respecte a la nostra exposició, considero que hem pogut transmetre de manera clara i organitzada el procés creatiu vinculat a l'obra d'Andreu Alfaro. També hem reflexionat que l'activitat pot tenir moltes variacions, com passar del 2D al 3D, treballar amb llums i ombres, o utilitzar altres materials.
La tercera sessió ha estat una síntesi significativa de tot el treball realitzat durant tot l'itinerari. Ha posat en evidència com l'art pot ser una eina poderosa per estimular la creativitat, el pensament crític i la sensibilitat en els infants. A més, ha obert la porta a nous enfocaments i adaptacions, fomentant la innovació en l'educació artística.



