DIMENSIÓ PRODUCTIVA
Bloc II
Joan Brossa: del poema visual al poema objecte
Una altra proposta de treball respecte a la dimensió productiva és la de Joan Brossa: del poema visual al poema objecte. Aquesta sessió s'ha dividit en dues parts. La primera per conèixer i aproximar-nos a la vida de Joan Brossa i conèixer obres d'ell. La segona part consisteix en la creació d'un poema visual a un poema objecte.
La primera part de la sessió ha començat amb la Cloe fent una introducció sobre Joan Brossa i les seves obres més rellevants. Amb l'objectiu de conèixer i reflexionar sobre les relacions que existeix entre l'art i l'educació.
De Joan Brossa sabem que és un artista bastant treballat a les aules i, tot i que s'acostuma a treballar el seu nom, poques vegades el veiem físicament i li posem cara. És important sempre que s'explica una artista mostrar imatges seves per poder conèixer millor. Utilitzem com a recurs la personalització de l'artista.
Per situar-nos en el context històric, Joan brossa se situa en la guerra civil, amb una Barcelona que s'està començant a construir. Com a futures docents és important situar als infants en el moment històric a través d'imatges d'aquella situació.
Joan brossa treballa molt a partir d'objectes quotidians i que es troben en el dia a dia de les persones. D'aquesta manera permet treballar el potencial poètic creatiu i suggeridor. Es coneix a Joan Brossa com un mag que transforma la realitat a través de les seves obres.
Per altra banda, també és interessant mostrar imatges de l'artista quan era nen, així permet als infants relacionar-ho amb ells i poder parlar de temes que a ells els envolten com per exemple les emocions, les joguines… També permet parlar del pas del temps i de l'evolució.
Joan Brossa treballava el poema objecte, que és literalment, un objecte nou. Un objecte que anteriorment a què el poeta ho realitzi, no existeix. El poema objecte sempre té cos i és real.
REFLEXIÓ DE L'ARTISTA JOAN BROSSA
Aquesta primera part de la sessió m'ha permès descobrir i profunditzar en la vida de Joan Brossa i en les seves creacions. He pogut veure diversos recursos i maneres d'apropar els artistes amb els infants i amb les seves obres.
Un aspecte que m'ha fet reflexionar de Brossa és la capacitat que té per combinar el que és visual amb aspectes literaris que permet a l'espectador participar en la seva obra. Això em fa reflexionar sobre la seva gran capacitat de creativitat i com pot passar del que a primera vista ens sembla insignificant a com pot tenir un gran missatge a transmetre.
A través de Joan Brossa he pogut veure l'art conceptual i com es vincula amb el llenguatge visual i verbal per poder transmetre idees. Totes les obres de l'autor conviden a observar el que ens envolta des de noves perspectives i idees a través de la poesia i l'art.
La segona part de la sessió ha seguit crear una o diverses propostes d'un poema visual i un poema objecte. L'objectiu d'aquesta proposta és interpretar i produir el llenguatge visual i utilitzar aquest llenguatge per l'expressió personal.
Al llarg de la sessió hem creat propostes de poema visual o poema objecte a partir de diverses tècniques i objectes quotidians que trobem a l'aula d'art. Cadascú de manera individual ha elaborat la proposta de poema visual o un poema objecte. Per tant, ens hem posat a investigar diversos elements o objectes de l'aula que en cridessin l'atenció o bé que ens transmetin alguna cosa.
Primerament, he creat aquests tres poemes objectes/visuals. A partir de veure un objecte o bé uns elements, jo pensava com es podria titular i que podia representar i van sortir aquestes tres creacions.

Paraules perdudes. Un guixot que trobem a la paret i que pensant amb el pas del temps podem veure que abans hi posava un missatge.

Més enllà. Tres xinxetes situades així de manera aleatòria en mig d'un suro ple de xinxetes.

L'au. Veient aquest porro que es troba a l'aula d'art, he pensat en una au amb el seu bec.
Després de parlar amb la Cloe, he vist que no ho havia de fer així, sinó que primerament havia de pensar la idea del que volia representar i a partir d'aquesta crear un poema visual o objecte que representes la idea pensada.
La mestra m'ha inspirat en crear un poema visual a partir de la temàtica volar. Vaig pensar en diverses coses que em fessin pensar en aquest terme i finalment fent una ullada a una revista vaig trobar una imatge de dues colònies. Aquesta es converteix en la imatge del poema visual volar. Ja que a través de les olors podem volar i imaginar-nos milers de coses i també viatjar a records, persones, llocs...

Més tard vaig pensar que també volia crear un poema visual sobre la felicitat. Pensat vaig arribar a la conclusió que la lletra D, una lletra i un element que veiem cada dia, pot representar la felicitat. Si la lletra D la tombem, podem tenir una boca fent una rialla i, per tant, és felicitat.
REFLEXIÓ DEL POEMA VISUAL
Aquesta segona part m'ha semblat una experiència que permet combinar la creativitat i l'expressió a través de la creació artística. Ens permet reflexionar sobre com el llenguatge pot anar més enllà de les paraules i com es pot combinar amb creacions artístiques.
A l'inici d'aquesta proposta no acabava d'entendre el que calia fer i quina era la principal tasca. Després de començar a provar, veure els errors i parlar amb la mestra, finalment he aconseguit entendre el com crear un poema visual. Amb això he pogut reflexionar que un infant a través de l'art també desenvoluparà el pensament crític i reflexiu a part de capacitats creatives.
Tot i això, he pogut veure que tots els elements que ens envolten tenen importància i que ens poden potenciar la creativitat, que sempre cal anar més enllà del que veiem a primera vista.
Per altra banda, he pogut veure com un mateix objecte per cada persona pot representar un terme diferent o provocar una emoció diferent. Per tant, cal validar que hi pot haver més d'un enfocament reflexiu en un poema visual.

