
DIMENSIÓ PRODUCTIVA
Bloc II
DEL MONOTIP A LA HISTÒRIA DE FICCIÓ

1. Fem monotips
A la primera sessió, s'han treballat els monotips. Els monotips són una producció artística feta a través de la tècnica d'impressió. La imatge es transfereix des d'una superfície plana, al paper o al material que s'utilitza. És una tècnica amb un resultat original, ja que s'aconsegueix una impressió única.
Primerament, la mestra, ens ha explicat el que anàvem a fer a la sessió, és a dir, el que són els monotips. També ens ha fet diversos exemples per tal que puguem veure els passos a seguir i el resultat.
Un cop vist els exemples ens hem posat en marxa tots els alumnes. El primer que he fet, ha sigut agafar el material necessari, que és, la pintura de diversos colors (blau, groc, vermell i blanc), pinzells, rodets i paper per poder fer l'estampació. Per tal d'aconseguir una paleta més àmplia de colors, hem barrejat els colors primaris que tenim. Així doncs, he pogut aconseguir taronja, marró, lila, verd…
Un cop tenia tot el material, he començat a fer la creació de molts monotips.


Per poder fer l'estampació, cal dibuixar amb les pintures sobre una superfície plana, en el meu cas, ha sigut sobre la taula. Dibuixem, pintem o escrivim sobre la taula amb la pintura i tot seguit, estampem el full sobre aquesta creació. D'aquesta manera s'aconsegueixen els resultats finals de les monotips. També, per aconseguir un resultat diferent, es pot moure el full, mentre es fa l'estampació, d'aquesta manera s'aconsegueix un efecte de moviment o més surrealista.
Un cop hem realitzat molts monotips, els deixem tots sobre una superfície per deixar que se sequin.
REFLEXIÓ DELS MONOTIPS
En aquesta primera sessió he pogut conèixer una pràctica que anteriorment no coneixia, i que ha estat tot un descobriment per a mi. És un tipus de pràctica que considero que pot ser molt útil per fer amb els infants de l'etapa d'infantil.
He pogut veure que aquest tipus d'activitats els permet desenvolupar al màxim la seva creativitat i la seva imaginació. Permet experimentar de manera lliure, sense un disseny final igual per a tots, cada infant pot crear els seus propis monotips, segons els seus gustos i segones les seves experimentacions.
Aquesta tècnica ens fa veure que no sempre hi ha un únic resultat vàlid, sinó que n'hi ha moltíssims, i això farà que els infants puguin crear els seus monotips sense por a l'error i que, per tant, se sentin més llibertats i, a més, més creatius.
Per altra banda, considero que aquesta tècnica és una bona manera d'aprendre a aconseguir colors secundaris a través dels colors primaris. Els infants han d'experimentar amb els colors primaris i la barreja d'aquests. A través de la seva experimentació i manipulació, podran arribar a assolir els colors desitjats. Això els ajudarà a prendre consciència dels colors.
En conclusió, considero que és una pràctica molt positiva per al desenvolupament dels infants i a més a més, molt original, ja que no es fa amb molt costum. Com a futura docent, és una pràctica artística que aplicaria a l'aula. Permet als infants potenciar la seva creativitat i a més, motivats.
2. Inventem una història a partir dels monotips
En la següent sessió hem portat a terme la segona part de la pràctica dels monotips. Aquesta, consta d'inventar una història i crear un conte, a partir dels monotips fets a la sessió anterior (no necessàriament els teus).
El primer de tot que hem fet ha estat agrupar, de manera individual, en temàtiques entre tots els monotips del grup del seminari. Cadascun, ha agrupat diversos monotips que considera que formen part de la mateixa temàtica. Un cop tothom ja té la seva temàtica hem buscat si un altre company tenia la mateixa temàtica o una de molt semblant en la qual es pot establir relació. Han sortit diversos temes com: el mar, les estacions, punteig, noms...
Seguidament, en grups, hem hagut de seleccionar un dels temes. A partir d'aquest, cada grup s'ha d'inventar una història i crear un conte. El conte s'ha de fer partint dels monotips seleccionats i també es pot complementar amb elements trobats en revistes, afegint així la tècnica del collage, o bé, la tècnica de hirameki. Aquesta tècnica consisteix a donar sentit i significat a les taques creades a partir del monotip. Se li atribueix un significat, segons la forma que té.
Les meves companyes de grup i jo, hem escollit la temàtica del punteig. A partir d'aquests monotips hem fet una pluja d'idees, per veure el tema de la nostra història. Després de veure diverses opcions finalment, ens hem decidit per fer una història sobre extraterrestres, aplicant la tècnica de hirameki.
Ens hem posat a seleccionar els diferents escenaris que tindrà la història i també a crear els extraterrestres a través de les taques dels monotips que tenim seleccionats. Per crear els personatges hem utilitzat diversos materials que són: tisores, retoladors, llapis i goma.
Un cop seleccionat els escenaris i creat els personatges i complements, hem elaborat el desenvolupament de la història. El desenvolupament consta de presentació, nus i desenllaç.
REFLEXIÓ DE LA HISTÒRIA
En aquesta sessió hem hagut de potenciar al màxim la nostra imaginació i creativitat i, considero, que es pot aplicar també amb els infants, adaptant-ho a la seva edat.
Primerament, amb el fet de trobar similitud temàtica entre els monotips, cal molta observació i també una reflexió crítica de cada monotip, així doncs, es potencia el pensament crític.
Cal dir, que a mi no m'ha estat fàcil veure dibuixos, o elements en les taques de les monotips l'inici del tot. M'ha costat veureu, però una vegada he començat ja era cada vegada més fàcil.
En aquesta tasca, he pogut treballar la meva capacitat d'imaginació, ja que al principi veure més enllà de les taques m'era molt difícil i estrany. Finalment, amb l'ajuda de les meves companyes, hem acabat veient diversos grups d'extraterrestre.
A més també he pogut treballar la creativitat i l'expressió lliure. Entre les 3 membres del grup, hem començat a desenvolupar la història deixant córrer la nostra creativitat.
3. Històries creades.
A la tercera sessió tots els grups del seminari vam exposar les nostres històries inventades amb el grup. En el meu cas, vam posar un vídeo del conte, ja que el vam realitzar amb stop-motion. Per tant, vam projectar el vídeo a l'aula. També vam veure les històries creades dels nostres companys.
La nostra història inventada tracta sobre un extraterrestre i la seva mascota. L'extraterrestre està jugant amb la seva mascota a pilota, com cada dia, fins que de sobte, la llença molt lluny i la mascota surt corrents darrere la pilota fins que… es perd, i l'extraterrestre no la troba. L'extraterrestre agafa la seva nau espacial i decideix anar a buscar-lo per la resta de planetes de la seva galàxia. Va passant per diferents planetes, on es troba amb diversos extraterrestres, en tots els planetes pregunta per la seva mascota i a poc a poc, va trobant diferents pistes, en un dels planetes, troba la pilota de la mascota. Finalment, en l'últim planeta la troba i els dos, pugen a la nau i marxen junts cap a casa.
REFLEXIÓ DE LA HISTÒRIA CREADA
Aquesta sessió m'ha fet reflexionar en la capacitat de creativitat i imaginació que pot arribar a tenir la gent. Gràcies a veure les propostes de les meves companyes, he vist que la creativitat és una capacitat importantíssima i brillant. En aquesta sessió he vist històries a través dels monotips molt originals i això m'ha cridat l'atenció.
El fet que cadascú pugui arribar a veure alguna cosa diferent en els monotips és una cosa que em crida l'atenció. Per tant, a través de les monotips, es poden crear moltíssimes activats i històries diferents.
Com a futura docent, considero que és una bona tècnica per portar a terme amb els infants, una vegada es tenen els monotips, deixar als infants crear les seves pròpies històries, i que totes siguin vàlides. Així es potencia la imaginació, la creativitat i l'originalitat.
Per altra banda, reflexionant sobre el nostre conte, considero que pot ser proper als infants. A més es podrà establir una relació entre l'art i la narrativa. També expressa problemes de la vida quotidiana i valors com el compnayerisme, l'ajuda i l'estima.